Weltkarte mit Zahlen zum Geschäftsjahr 2016

STOROPACK FORTSÄTTER VÄXA

Press meddelande 18.07.2017

  1. Press
  2. Press meddelande
  3. Press meddelande 2017
  4. Storopack fortsätter växa

OMSÄTTNINGEN ÖKADE MED FYRA PROCENT JÄMFÖRT MED FÖREGÅENDE ÅR

Metzingen, juli 2017. Storopack är specialist på skyddsförpackningar och avslutade 2016 med vinst. Företagsgruppen har sitt säte i Metzingen, Tyskland, 2 513 anställda och omsatte förra året 434 miljoner euro. Jämfört med året innan motsvarar det en ökning på 18 miljoner euro och en tillväxt på fyra procent, växelkurskorrigerat till fem procent. Storopack är verksamt i segmenten molding och packaging och utvecklar flexibla, specialanpassade skyddsförpackningar, koncept för packlinjer och arbetsplatser, samt tekniska formdelar till olika branscher.

”Vi är väldigt nöjda med affärsutvecklingen i fjol, då vi har haft fortsatt tillväxt”, säger Hermann Reichenecker, vd på Storopack. ”Framförallt i industriländerna blir alltfler varor packade och skickade. Det har haft en positiv effekt på vår affärsutveckling. För närvarande växer vi till och med snabbare än marknaden.” Uppdelat på regioner stod Europa och Nordamerika för 85 procent av den totala omsättningen. Den största omsättningsökningen i fjol skedde i Nord- och Sydamerika med 8,5 respektive 8,8 procent.

Ny anläggning i Australien
I början av 2016 tog Storopack över 100 procent av andelarna i den australiensiska distributionspartnern Intellipack Asia Pacific Pty Ltd. (Intellipack) i Seven Hills nära Sydney och grundade därmed den första filialen i Stillahavsregionen. Tidigare hade Intellipack, som nu heter Storopack Australia Pty Ltd. drivit produktionslinjerna AIRplus® och PAPERplus® från Storopack i Australien och Nya Zeeland, där företaget utvecklade packsystem. ”Övertagandet var ett viktigt steg för oss eftersom vi därmed utökade vår närvaro i regionen Asien/Stilla havet så att vi nu är närmre våra kunder här. Att vi finns på plats som kontaktpartner är självklart för vår affärsmodell”, säger Herman Reichenecker. För närvarande har Storopack totalt 64 filialer i arton länder.

Fokus på kundens behov
Även under nuvarande budgetår håller Storopack fast vid de principer som har bidragit till dagens tillväxt. ”Nyckeln till vår framgång ligger framför allt i att vi strikt anpassar oss efter kundens krav”, säger Hermann Reichenecker. ”Om det så är produktnyheter som vår plastfolie AIRplus® Wrap eller utveckling av förpackningslinjer och packplatskoncept så är det alltid kundens totala skyddsförpackningsprocess som står i centrum hos oss, och vi strävar ständigt efter högre produktivitet. Detta gäller för inriktningen Packaging. I fråga om Molding så började vi redan 2015 att specialisera oss på kundernas industrigrenar, för att bättre kunna bidra med nödvändig branschkompetens. Denna väg fortsätter vi på.”