Eine Hand hält eine Glühbirne in der Natur, die von der Sonne erleuchtet wird

VÅR HÅLLBARHETSSTRATEGI

  1. Hållbarhet
  2. Vår hållbarhetsstrategi

PÅ STOROPACK TÄNKER VI PÅ MORGONDAGEN REDAN IDAG.

Hållbarhet är ett mångfacetterat begrepp som omfattar miljömässiga, ekonomiska och sociala frågor, alla med utgångspunkt i den gemensamma principen att säkerställa att kommande generationers välbefinnande är lika stort som eller större än vårt eget. På Storopack är vårt övergripande mål att tillfredsställa dagens behov utan att äventyra morgondagens möjligheter. Vårt hållbarhetsarbete består av tre områden som lyfts fram här.

VÅRA TRE FOKUSOMRÅDEN

VÅRA LÖSNINGAR

Vi presenterar vår filosofi, som vi strävar efter att följa och försöker implementera i utvecklingen av varje ny produkt. Denna filosofi består av 4R. De står för Reduce (minska), Reuse (återanvända), Recycle (återvinna) och Renew (förnya). Vi underbygger denna filosofi med lösningar från vår portfölj.

→ Läs mer om våra lösningar

VÅRA MEDARBETARE & ORGANISATION

Vi tar en titt på våra medarbetare och vår organisation och vad det innebär för oss att vara ett familjeägt företag. Vi vill både utmana och stödja våra medarbetare. Våra medarbetare är vår största tillgång. Nöjda medarbetare är trots allt bra medarbetare. 

→ Läs mer om våra medarbetare och vår organization

VÅR GEMENSKAP

Vi är medvetna om vikten av vårt samhälle och fokuserar på socialt ansvar. Vi lyfter fram vårt samarbete med externa initiativ, som vi inte bara stöder ekonomiskt utan också aktivt på plats, t.ex. strandstädningskampanjer. 

→ Läs mer om vårt samhälle

MEDDELANDE FRÅN CHARLES POISSON, HEAD OF SUSTAINABILITY

”Vårt mål är att genom medvetna åtgärder se till att vår miljö bevaras för våra barn och kommande generationer. Som Head of Sustainability på Storopack Group känner jag mig hedrad över att kunna stödja den här processen, stolt över det vi har åstadkommit hittills och förväntansfull inför framtiden. Hållbarhet är inte ett nytt koncept för vårt företag. Vi har varit involverade i utvecklingen av mer hållbara produkter i många år och ser detta som en del av vår företagsidentitet. För oss är hållbarhet inte bara en trend, utan en integrerad del av hur vi gör affärer och skapar värde för våra kunder och intressenter. 

Vi vill kontinuerligt minska miljöpåverkan från våra förpackningslösningar och förbättra rätt förpackning på rätt plats där den behövs. Våra perfekta skyddsförpackningar är avsedda att stödja och inte skada. Därför arbetar vi med innovation inom design och tillverkning för att hjälpa till att gå mot en mer hållbar framtid.

Vi är på god väg att tillverka minst 50% av de produkter vi själva tillverkar av återvunna eller förnybara råvaror senast 2025. Resultaten så här långt är mycket lovande och vi har en tydlig plan för att bygga vidare på detta momentum och fortsätta att flytta fram gränserna för vad som är möjligt inom hållbara förpackningar. Sedan vår senaste rapport har vi gjort framsteg med att definiera de mål och nyckeltal som vi kommer att utvärdera för att behålla vårt fokus och säkerställa att vi uppfyller - och i många fall överträffar - framtida behov, regleringar och kundförväntningar. 

Vår grund för detta är att fatta beslut baserade på fakta och kommunicera dem så öppet som möjligt, så att vi alltid undviker ”greenwashing”. I takt med att vi fortsätter att göra praktiska framsteg blir vårt förhållningssätt till hållbarhet alltmer förankrat i hela verksamheten. Vi vet att ekologisk och social hållbarhet går hand i hand.

Ein Fluss durchzieht ein Waldgebiet

VÅR HÅLLBARHETS-RAPPORT

(English version)

Läs mer